Любомир Мельничук: Ми не хочемо, аби в когось закралась підозра, що ухвали приймаються без відома громади

Любомир Мельничук — депутат Львівської міської ради від фракції ВО «Свобода», голова постійної депутатської комісії законності та депутатської діяльності.

 
Пане Любомире, чим займається комісія, яку Ви очолюєте і які основні напрацювання за перші півроку каденції Ви можете виділити?
 
За період нашої каденції було проведено 26 засідань комісії, з яких 3 – виїзні. Було розглянуто 180 питань. З них звернень фізичних осіб – 59, юридичних осіб – 25, виконавчих органів – 52, органів державної влади – 12, протестів прокурора – 14, проектів ухвал – 18.
 
Найголовніше, що нам вдалося напрацювати за такий короткий період, – це Програма надання безоплатної правової допомоги львів’янам. Таких програм по Україні я не знаю. Я планував, що зробимо це до кінця року, але вдалося ухвалити таке рішення вже.
 
У чому полягає ця Програма?
 
Суть програми: безоплатна юридична допомога мешканцям Львова з залученням студентів юридичних факультетів наших ВНЗ. Згідно з положеннями Програми, передбачається близько 50 таких консультаційних пунктів, які будуть або в районних адміністраціях, або в приміщеннях ЛКП. Вони будуть працювати, можливо, у суботу, вихідний день, цілий день будуть сидіти фахові правники і будуть безоплатно приймати людей, надавати їм юридичні консультації. Оскільки це є студенти, хтось повинен зверху курувати правильність наданих ними консультацій, грамотність їх подання, за цим будуть слідкувати, відповідно до Програми, керівники юридичних відділів районних адміністрацій, юристи ЛКП, якщо такі є, юридичне управління Львівської міської ради, так само і комісія депутатської діяльності та законності.
 
Що ця програма нам дасть? Окрім того, що вона зможе допомогти юридично багатьом мешканцям Львова, які не мають фінансової можливості звернутися за консультацією до адвокатів, вона дозволить нам побачити проблеми, які є у Львові і до яких не доходить влада. Коли людині потрібно прийти до чиновника у міськраду зі своєю проблемою, багато хто не має часу, це робочі дні, коли люди самі працюють. Набагато зручніше прийти у свій ЖЕК і розповісти про проблему. Ми будемо усі питання якось систематизувати і бачити реальну ситуацію з виконавчими органами у Львові. Вся та інформація буде нами аналізуватися і буде адекватна реакція на усі проблеми.
 
Друга проблема, яку ми пробуємо вирішувати у Львові, – це є проблема великої сфери правової діяльності, такої, як захист прав споживачів. Я не пригадую, щоб хтось до нас приділяв цьому увагу. Ми напрацювали положення, була створена тимчасова комісія, яка буде займатися цією проблематикою.
 
Ми бачимо навіть по кількості звернень до нас як до комісії, депутатів ВО «Свобода», що у Львові ця проблема на одному з перших місць. У нас немає правової культури у сфері обслуговування. Звичайна норма про повернення продукції протягом 14 днів, яка в Європі є аксіомою, у нас не діє. Хоча законодавство у нас є ідентичним з європейським та американським. Зважаючи на всі ці проблеми, ми вирішили створити таку тимчасову комісію, до якої запросили представників виконавчих органів, які найбільше задіяні у цій проблематиці – юридичне управління, відділ торгівлі, департамент економічної політики, так само запросили представників з інших депутатських комісій – економічної політики, інженерної та ряд інших. Окрім цього ми хочемо заручитися підтримкою державних органів, на які ми, згідно з законодавством, як міська рада впливу не маємо, але, можливо, у такому форматі комісії ми зможемо їм показати ті проблеми, які є у Львові – це податкова інспекція, санстанція, звичайно ж, управління захисту прав споживачів.
 
Комісія буде називатися «захисту прав споживачів та захисту української мови». Ми бачимо тотальну русифікацію у сфері обслуговування, кожен з мешканців міста може звернути увагу на те, що в добрій половині барів спілкуються російською мовою, є випадки, непоодинокі, коли меню написане російською, чеки російською і навіть на упаковці певного товару інструкції – російською мовою. Нас з вами зобов’язують вчити іноземну мову. А, якщо це, наприклад, медикаменти? Хімічна термінологія абсолютно різниться у російському та українському варіантах. Ми будемо реагувати на це у форматі комісії, у зв’язку зі залученням до недержавних структур, будемо піднімати це питання перед ними і вчиняти усі необхідні дії для запобігання порушень – адміністрування, накладення різних штрафів до порушників законодавства.
 
Також ми займаємося питанням договорів ЛКП і мешканців. Ми розглядали цю проблематику – кожному ЛКП надали право складати свій договір, як наслідок, нами було засвідчено 16-17 різних договорів, законодавство одне, а договори чомусь різні. Були такі випадки, коли у людей на будинках з’являлися повідомлення про нарахування пені у розмірі 0,1% за один день протермінування виплати боргу. Якщо порахувати, то виходять суттєві суми. До того ж пеня не передбачена взагалі жодним документом, то виходить, що це відвертий шантаж. З ЖЕКами провели відповідну роботу і такі повідомлення зникли, як нас запевнили, вони будуть працювати у рамках чинного законодавства.
 
Я думаю, нам треба ще більше попрацювати у цьому напрямку і розробити один-єдиний типовий договір, ми не можемо наділяти правом кожне ЛКП виписувати свої умови надання послуг мешканцям.
 
Щодо законності діяльності комунальних підприємств, ми також розглядали питання щодо діяльності колекторських компаній, з якими співпрацює «Львівводоканал». Абсолютно абсурдна ситуація, коли ми за власні гроші наймаємо колекторів, які лякають людей.
 
Результату з того абсолютно ніякого! Був запит, в якому депутати проголосували за те, щоб відповідь на нього була надана протягом 10-ти днів, пройшло вже декілька разів по 10 днів — реакції жодної.
 
Окрім того, за попередній рік, за попередню каденцію, виконавчі органи не надали відповідь на депутатські запити та звернення приблизно у 10 випадках, якщо я не помиляюсь. За нашої каденції, тільки за цей рік, не дано відповіді на близько 130 запитів і звернень. Можете собі уявити ставлення виконавчих органів до депутатського корпусу, до ініціатив депутатів - 130 проблем, 130 проігнорованих депутатських ініціатив. Коли ми це проаналізували, я був шокований. Я зробив запит по цьому, ми обговорили це під час звіту міського голови, він пояснив, що, можливо, це нефаховість працівників, будуть вчинятися дії тощо. Побачимо на наступній сесії.
 
Однією з найбільш цікавих обіцянок ВО «Свобода» була зміна структури виконавчих органів міської ради. Усі терміни для виконання вже минули, то як просуваються справи?
 
Я так само долучався до розроблення структури. Вона є практично готовою – не остаточний варіант, але наше бачення тих чи інших питань. Там зовсім інші механізми, скасування ряду юридичних осіб, як органів виконавчої влади, тому що у нас є багато посередників. Тільки проблема полягає в тому, що, згідно з вимогами чинного законодавства, структуру затверджують депутати, але подавати її на розгляд має міський голова, виключно. Ми її розробили – своє бачення – подали на розгляд міському голові і на тому питання закінчилось. Міський голова має подати структуру на затвердження, а ми або затвердимо, або ні. Ще на одній з перших сесій було ухвалено, що міський голова у відповідні терміни має подати на розгляд ради нову структуру виконавчих органів. Термін вже давно минув, але нічого не робиться.
 
Ходять чутки, що міський голова зволікає, тому що у новій структурі значно обмежені його повноваження та повноваження його заступників…
Якби усе було так просто і ми могли би на власний розсуд делегувати якісь повноваження… Справа в тому, що є закон, який чітко усе обмежує, що є виключною компетенцією ради, а що є виключною компетенцією міського голови. Дана структура буде враховувати те, що у Львові ще є і депутати, окрім міського голови.
 
Так само завмерло і питання громадських колегій, яке свого часу викликало зацікавлення громади. Що з ним?
 
Рішення щодо громадських колегій комісія не ухвалила. Але я можу розказати про своє бачення ситуації. До нас звернувся Теодор Дяків, людина, яку ми шануємо і цінуємо за професіоналізм і позицію, з пропозицією створити при депутатських комісіях ще одні комісії, щоб нібито громада максимально залучалася до процесу ухвалення рішень. Особисто я і наша фракція загалом тільки «за». Ми єдина фракція, яка проводить громадські слухання по порядку денному, максимально приближена до людей, питаємо у львів’ян, як нам голосувати, адже комісія тільки рекомендує як голосувати, а говорять люди. Я навіть не знаю, чи може хтось у Львові закинути нам, що «Свобода» є невідкритою і що ми не прислухаємось до думки громадськості. Ми, навпаки, пробуємо запровадити отой принцип прямої демократії.
 
Але питання полягає в тому, хто буде формувати ті комісії при наших комісіях, так звані громадські колегії? По-перше, засідання комісій є плановими і завжди відкритими, будь-хто може прийти і бути присутнім. Питання – чи треба робити комісію, а при ній ще одну комісію? Можливо, потрібно. Але хто туди буде входити? Який механізм, принципи відбору тих людей? Я його не можу зрозуміти, ніхто не може пояснити, я говорив з ініціатором… Вся проблема зараз є виключно в тому. Зараз я можу порекомендувати ініціатором даної програми у будь-якому складі, в якому вони вважають за потрібне, бути присутніми на засіданнях постійних комісій. Ми є максимально відкритими.
 
До речі, ми є єдиним скликанням ради, яка в регламенті скасувала акредитацію для журналістів. Раніше, можливо, регламент не виконувався, але завжди лишалась можливість журналістів не пустити. Зараз така можливість повністю скасована. Ми не хочемо, щоб хтось міг навіть подумати, що щось ухвалюється без відома громади.
 
Після колегій почали говорити про громадську раду, яка мала би контролювати вже не депутатів, а виконавчі органи. Що з цією ініціативою?
До нас прийшли люди, які не мають жодного відношення до «Свободи», але які хочуть обговорити питання двоставкового тарифу, питання механізму нарахування плати за комунальні послуги. Ці люди були загітовані нами на наших зустрічах, вони самі проявили ініціативу займатися цією проблематикою. Ми вже пишемо положення про те, що ті люди, які прийшли, якраз і будуть працювати у форматі комісії над цією проблематикою, відповідно, контролювати діяльність виконавчих органів у сфері житлово-комунальних послуг. Без усяких політичних гасел, політичних ініціатив – люди просто прийшли. Отакий механізм.
 
У нас на комісії є подання від «Фронту змін», який виступає ініціатором створення Громадської ради. Чесно скажу, у зв’язку з подіями 9 травня ми не розглядали це подання. Коли до нас дзвонять представники виконавчих органів і питають чи буде засідання комісії, а голова і заступник комісії у той момент сидять у слідчого на допиті, то трохи проблематично працювати в такому режимі. Але ми згодом це максимально вивчимо.
Як Вам взаємодіється з міським головою? Дехто скаржиться, що Андрій Садовий ігнорує ухвали, не підписує і не ветує…
 
Такий тип діяльності, як ігнорування депутатського корпусу, його ініціатив, перекинувся скрізь – від ЖЕКу до найвищих посадових осіб. До нас на комісію прийшла скарга на бездіяльність ЖЕКу – було рішення суду про перерахунок заборгованості, ми з ЖЕКом довго переписувалися, поки ми не встали і не прийшли усією комісією до начальника ЖЕКу і в присутності людей, які звертались, фактично домоглися перерахунку на пряму, це при тому, що було рішення суду. Отаке дріб’язкове питання, але не вирішується. І так постійно. Отак і працюється… Це досить непросто і нелегко.
 
У Вас є блог. Але чому він так рідко оновлюється? Це ж спосіб спілкування з мешканцями Львова.
 
Я направду не маю часу, у мене дуже багато різноманітних проектів і задумок, зокрема щодо залучення молодих правників до впливу на політику, це одне з наших передвиборчих гасел. У мене є багато планів у тому напрямку, але, зважаючи на ті події, що розгортаються після 9 травня, на шалений тиск зі сторони міліції, допити, то важко позитивно працювати. Але, я думаю, це швидко закінчиться в той чи інший бік і ми будемо втілювати наші задумки.

Вголос