Олександр Маленевський: вирішення екологічних проблем – невід’ємна частина комерційного та промоційного успіху Львова
Інтерв’ю

Олександр Маленевський – депутат Львівської міської ради (фракція БЮТ), член комісії екології та природокористування ЛМР.

– Пане Олександре, окресліть, будь-ласка, головні екологічні пріоритети Львова, і, відповідно, успіхи та проблеми у їх досягненні.

Як член комісії екології та природокористування Львівської міської ради, я зараз добре розумію, що відповісти на Ваше запитання мені буде складно перед усім через те, що насправді бачу ряд серйозних проблем, які виникли не сьогодні, і які дещо звужують роль та функції нашої комісії не тільки у визначенні екологічних пріоритетів розвитку Львова, але й у вирішенні природоохоронних завдань та проблем благоустрою.

Наша депутатська комісія носить повну офіційну назву "природокористування, охорони довкілля і благоустрою". Це – ємке всеохоплююче поняття, яким, як Ви справедливо зауважили, визначається її роль у окресленні пріоритетів місцевої політики по всіх цих трьох напрямках. Разом з тим цього не відображено у положенні про роботу комісії.

Наприклад, згідно закону, елементами благоустрою є не тільки зелені насадження, але й тротуари, покриття на проїжджій частині вулиць, і МАФи, і зовнішня реклама й багато ін. Але наявність та функціонування більшості цих елементів у Львові є поза впливами нашої комісії.

Бо, згідно з положення про роботу, ми, як юні натуралісти, лише покликані захищати зелені насадження. Переконаний, необхідно вносити зміни в напрямку приведення положення про роботу комісії у відповідність до законодавства. Тільки тоді можна буде чітко сказати, що саме ми в повній мірі відповідальні за благоустрій в місті і впливаємо на позитивні зміни на цьому напрямку.

Якщо ж говорити про екологічні пріоритети Львова, то сьогодні цей напрям нашої роботи також потребує глибокого переосмислення. Адже до цього року, попри всі титанічні зусилля депутатів-екологів, і навіть попри певні конкретні їхні успіхи, екологія ніколи не була пріоритетом в діяльності міської влади Львова.

З одного боку, це виглядає справедливо. Адже, по-перше, якщо подивитися на результати будь-якого соціологічного опитування, наші городяни на перше місце ставлять необхідність вирішення таких соціальних проблем, як цілодобове забезпечення водою чи ремонт доріг. Також не секрет, що екологічна політика – це дуже затратний пріоритет, а коштів, звісно, у Львова на такі проекти не було і не скоро з’являться, якщо над цим не працювати системно і не мислити при цьому стратегічно.

З іншого боку, ми сьогодні декларуємо ідею розвитку Львова як сучасного європейського туристичного центру. Це передбачає, по-перше, впровадження високих екологічних стандартів життя та перебування в ньому. По-друге, чомусь забувається про те, що туристичними об’єктами можуть бути не лише історичні та культурні пам’ятки Львова, але й його старовинні парки та відпочинкові зони. Отож екологія – невід’ємна частина комерційного та промоційного успіху Львова. І про це не варто забувати команді міського голови. Тим більше, що сьогодні у Львова з’явився реальний шанс і можливість в декілька разів збільшити фінансування вирішення екологічних проблем у місті.

Що саме Ви маєте на увазі?

З огляду на підготовку до Євро-2012, Кабмін прийняв рішення про те, що, починаючи з цього року, Львову залишатиметься до 50% зборів до Державного екологічного фонду. Нажаль, я не володію інформацією щодо конкретних цифр. Але ці кошти цільово призначені на вирішення екологічних питань. Тому від нас, профільної комісії, а також від профільного управління міськради, зараз залежить правильне визначення пріоритетів, на що саме вони будуть потрачені.

Ваше бачення того, на вирішення яких проблем повинні скеровуватися ці кошти в першу чергу?

Моє бачення полягає в тому, що ми повинні в принципі змінити філософію фінансування вирішення екологічних проблем у Львові. Сьогодні вирішення екологічних питань та питань благоустрою у Львові фінансуються за остаточним принципом виключно з міського бюджету. Цих коштів вистарчає лише на косметичні ремонти у парках та на підтримку того зеленого масиву, що зараз є. Ніхто не думає над тим, щоб залучити додаткові кошти. І в цьому я бачу суттєвий недолік роботи профільного управління.

Наша комісія зараз націлилася на те, щоб провести інвентаризацію користувачів приміщень в парках. Це правильно. Але не варто сподіватися, що ми зможемо повністю перекласти на плечі бізнесу фінансування утримування та розвиток цих об’єктів. Добре буде, якщо вдасться добитися, що у фонд розвитку парків буде перераховуватися якась частка орендної плати.

Тому необхідно вже сьогодні активно працювати над тим, щоб залучати не тільки кошти бізнесу, але й кошти міжнародних та вітчизняних благодійних фондів, а також європейських інституцій до солідарного, партнерського співфінансування вирішення конкретних екологічних проблем у Львові. Досвід такий в інших сферах у міської виконавчої влади вже є. Настав час застосувати його для розробки цільових екологічних проектів. Їх тематика може бути різна: від допомоги у реалізації концепції поводження з ТПВ до заміни алергенних зелених насаджень на такі, що не шкодять здоров’ю львів’ян.

До слова, остання тема стає все більш актуальною у Львові. Як тільки починається цвітіння дерев, багато львів’ян починають скаржитись на алергію. Але міський бюджет немає коштів на те, щоб закупити сажанці для висадки нових культур. У Львові заміну зелених насаджень слід проводити також з огляду на їх старий вік. Буревій минулого року, на щастя, не привів до нещасних випадків, але всі могли переконатися, що старі дерева – це потенційна загроза для життя людей.
І ще одне, як на мене, суттєве застереження – це відсутність дієвого контролю за тим, як витрачаються кошти як з екологічного фонду, так і з міського бюджету на вирішення екологічних проблем.

Уточніть, будь-ласка, які саме є проблеми з використанням коштів?

По-перше, навіть ті невеликі, як насправді, кошти, які вже ми закладали у бюджет, повністю не використовуються. Адже недосконалий механізм. Поки гроші поступлять на рахунок, поки виготовлять та затвердять проект ремонту, знайдуть виконавця – на дворі вже зима, а отже не залишається часу на самі роботи. Тому наша комісія планує найближчим часом детально розібратися в тому, хто винний в такому недбалому хазяйнуванні і виробити рекомендації виконавчим структурам щодо раціонального та ефективного використання екологічних коштів.

З іншого боку, наша комісія через певні причини позбавлена можливості систематично відслідковувати те, на що саме і як саме використані кошти, які, попри всі труднощі, все ж таки вдалося засвоїти. І в цьому плані в нас є серйозні претензії до керівника профільного управління. Останньому весь час щось заважає регулярно спілкуватися з нашою комісіє саме по питаннях фінансового планування та звітів.

Тому, якщо Ви мене запитаєте, наприклад, яка доля міської програми лікування каштанів чи боротьби з омелою, а така також є, я не знатиме, що відповісти. Гроші були виділено, засвоєно, виконавчі служби на цьому попіарилися, а от щодо ефекту…

То з цим проблеми, бо ніхто чітко не може прозвітуватися про те, скільки каштанів було вилікувано чи на скількох деревах була зрізана омела і чи врятувало, насправді, все це дерева від загибелі.

Що Ви можете зарахувати собі і своїй комісії у позитив?

Якщо говорити про комісію, то, без сумніву, значним успіхом є те, що затверджено межи майже всіх парків у Львові. Особисто я, як депутат, опікуюся проблемами мешканців Франківського району Львова, в тому числі і екологічними питаннями.

Цього року з моєї ініціативи були виділені кошти на благоустрій парку на Бондарівці. Зараз для мене важливо і я слідкую за тим, щоб всі роботи по цьому об’єкту були виконані в термін і якісно.

фото: city-adm.lviv.ua