Модернізація державного управління та державної служби: крок до демократичного управління
Новини
Сьогодні відбулась прес-конференція з Ігорем Микитином, начальником управління державної служби Головдержслужби України у Львівській області, депутатом Львівської міської ради. Тема прес-конференції була: "Модернізація державного управління та державної служби: крок до демократичного управління".
 
«На сьогодні державну службу оточує ряд нюансів, які потребують вирішення. У всьому світі державний службовець є захищений, а у нас все залежить від політичної ситуації в країні. Так стається тому, що у нашій країні політичні посади і посади держслужбовців нерозділені. Тобто людина дуже легко може втратити свою посаду, якщо в ході політичних змін змінюється її керівник.  Другий фактор той, що у державного службовця не захищена заробітна плата. Зараз, в основному, так є, що держслужбовець отримує малий оклад, але за хорошу роботу заробітна плата збільшується за рахунок преміювання. Тому виникає ситуація, що заробітна плата держслужбовця напряму залежить від його керівника, його симпатії чи не симпатії. Ми пропонуємо зробити великі оклади, а преміювання раз на рік, таким чином застрахувавши сталий заробіток держслужбовця. Третім важливим фактором є підвищення кваліфікації працівника. На сьогодні підвищення кваліфікації стало більш формальною річчю. Адже, якщо людина і так добре працює та справляється з своїми обов’язками, то навіщо її відривати від роботи та витрачати час на формальність. Хоча підвищення кваліфікації мало б передбачати не лише академічні знання, а й практичні навики. Це кілька таких моментів, на які варто звернути увагу, щоб захистити працівника та покращити державну службу загалом», - зазначив Ігор Микитин.
 
Пропозиції щодо модернізації «урядової машини» розроблені Головним управлінням державної служби України у тісній співпраці з європейськими партнерами та зосереджені на шести головних напрямках, або блоках, чотири з яких стосуються кадрової політики.
По кожному із цих напрямків Головдержслужба не тільки обґрунтувала необхідність змін і запропонувала алгоритм дій уряду, а й підготувала проекти нормативно-правових актів, які забезпечать швидкий і ефективний рух по шляху модернізації урядової машини. 
 
Перший блок — модернізація системи центральних органів виконавчої влади. Саме впорядкування системи центральних органів виконавчої влади відкриє резерви для суттєвого скорочення видатків на державне управління, завдання щодо якого поставлені сьогодні Президентом та урядом України. 
 
Головдержслужбою підготовлено декілька варіантів реформи, найбільш оптимальним з яких є той, що передбачає при збереженні наявної сьогодні кількості міністерств (20) скоротити кількість центральних органів виконавчої влади та урядових органів державного управління на 25%: зі 112 до 84. При цьому найбільш важливим є не механічне скорочення чисельності органів та державних службовців, а правильний перерозподіл державних службовців та оптимальна організація людського ресурсу, необхідного для їх виконання. Важливо не втратити при впровадженні реформи людського потенціалу, зберегти кадрових державних службовців, професіоналів.
 
Другий блок — модернізація державної служби. Першочерговим завданням тут є прийняття нової редакції Закону України «Про державну службу», роботу над яким Головдержслужба веде з 2004 року. Новий закон спрямований на деполітизацію і департизацію державної служби: він забезпечить одночасно політичну нейтральність державних службовців та їхню лояльність до законно сформованих органів державної влади. 
Третє — модернізація системи професійного навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування є одним із основних напрямків реформування державного управління, яке в умовах кризових явищ має розглядатися як головний чинник ефективності соціально-економічних реформ. Для того, щоб забезпечити високий    рівень   професійної   компетентності   управлінських   кадрів упродовж усієї їхньої професійної діяльності, необхідно здійснити перехід до безперервного навчання фахівців у сфері державного управління.
 
Четверте — розвиток вищого корпусу державної служби, забезпечення ефективного лідерства у впровадженні реформ, формуванні та реалізації державної політики. 
 
У зв'язку з цим Головдержслужбою підготовлено ексклюзивне видання для новопризначених керівників — «Порядок денний для нового міністра», дванадцять розділів якого містять рекомендації щодо конкретних кроків, які повинен зробити при вступі на посаду будь-який керівник, що працює у системі виконавчої влади. 
 
П'яте — врегулювання конфлікту інтересів і запобігання проявам корупції. Зокрема Головдержслужбою розроблено законопроект   «Про   врегулювання   конфлікту   інтересів   у   діяльності публічних службовців», який було внесено до Верховної Ради України групою народних депутатів. Крім того, розроблено план заходів з впровадження антикорупційного пакета законів, що наберуть чинності з 1 січня 2011 року, одним з головних елементів якого має бути широка інформаційно-роз'яснювальна кампанія та систематичне навчання державних службовців щодо положень нового антикорупційного законодавства.
 
Шостий блок пов'язаний з упровадженням електронного урядування. Масштабне впровадження інформаційних технологій в дер¬жавному управлінні дасть змогу розв'язати проблему дефіциту двох основних ресурсів — часового і фінансового, а отже, за короткий час у кілька разів підвищити ефективність урядової машини. Саме тут — основний резерв для скорочення видатків на державне управління, коли відносно невеликі разові інвестиції дадуть можливість значної економії коштів у дво-трирічній перспективі.

Відділ інформаційної політики секретаріату ради